۱۳۸۶ بهمن ۲۳, سه‌شنبه

سنتوری یا چگونه از یک کتاب خوب یک فیلم بد بسازیم.

سنتوری با نگاهی مستقیم به کتاب عقاید یک دلقک ساخته شده. شخصیت سنتوری-دلقک,عشق از دست رفته, مادر ظاهر الصلاح مذهبی, پدر معروف درستکار, رقیب عشقی شرافتمند, خانواده ثروتمند و... سیر فیلم در درآمیختن حال و گذشته هم دقیقن از کتاب برداشته شده. اما تفاوت از زمین تا آسمان است.
سنتوری فیلم بدیه, با توجه به اینکه این فیلم کار کارگردان قدیمی مثل مهرجوییه.تدوین فیلم بزرگترین ضعف اونه. مرزگذاری درستی بین خوشبختی قدیم و فلاکت حاضر وجود نداره بطوری که آدم نه خوشبختی از دست رفته رو حس میکنه و نه به خاطر بدبختی موجود دل میسوزونه. همه چیز مثل یه قصه بعضن بی سرو ته بیان میشه و این تکلیف خود ماست که داستان رو از تو این بلبشو بیرون بکشیم.یه تدوین خوب میتونست فیلم رو نجات بده. بازی هامعمولین. نمیتونم بگم خوب. فن بیان همچنان مشکل اصلی هنرپیشه های جوون سینمای ایرانه ولی ظاهرن این موضوع اهمیتی نداره.صحنه که علی به دیدن مادرش میره خوب و اثر گذاره. بازی گلشیفته فراهانی هم در چند تا صحنه خیلی خوبه. مسعود رایگان هم مثل همیشه عالیه و فرم صحبت کردنش که دیگه نیاز به تعریف نداره.
راستی چرا هیچ جای تیتراژ اشاره ای به اینکه فیلم از عقاید یک دلقک گرفته شده,دیده نمیشد؟
نمیدونم فیلم اجازه نمایش گرفت یا نه. اگر اکران بشه مسلمن فروش خوبی خواهد داشت اما...

۱ نظر:

ناشناس گفت...

البته درسته كه شبيه عقايد يك دلقك بود. اما به نظر من از روي اون ساخته نشده بود. بيشتر شباهت بود تا برداشت. غبر از زنش و خانواده خودش بقيه چيزها شباهت زيادي به كتاب هاينريش بل نداشت. شخصيتي مثل اون ويولن زنه هم در توي كتاب ديده نميشد. با اين حال باهوشيتو تبريك ميگم كه اين خطوط يكسان را تشخيص دادي! اگه حوصله كردي اين نوشته ي من رو هم بخون. به شباهت هاي اين دو اشاره هايي داشته هرچند خيلي كم:
http://www.khers.blogsky.com/?PostID=79

 
-